Sunday, October 31, 2010

I got cheated 1st time from purchasing ONLINE!

Saya suka window shopping. Especially thru my WINDOWS 7!

Dengan technology yang begitu sungguh2 canggih sekarang nih, tak perlu susah2 meredah hujan & panas & traffic to do window shopping. Dari keempukan rumah (comfort of your home) dah boleh membeli tingkap (window shopping) dah sekarang nih. Sungguh senang.

Saya juga suka sopping barang murah. Sapa yang tak suka, ya tak? Jadik bila dah browsing thru some of my favourite blogshops, kalau tak cuci2 mata saje, kekadang tu, sure ada satu or dua barang berkenan di hati dan terkinja2 ingin membeli nyer.

Ni nak crita al-kisah 1 peniaga online yang hanya berniaga di dalam FACEBOOK. Selalunya aku nih malas nak add orang2 yang meniaga nih, bukannya apa, nanti gambar2 barang yang diorang nk jual tu, habih dia tag nama aku sekali. Ada ke muka aku nih sama ngan handbag Coach tuh? Or muka aku nih lebih kurang macam blouse kimono ke? Tolonggggg sikit ek!

Ok ok, aku bukannya nak crita pasal muka aku mcm product jualan peniaga2 dalam FB, tapi aku memang ada add fren 1 peniaga yang menjual CONTACT LENS. Selalu aku beli contact lens kat sini, tapi kat sini takde jual contact lens besar daripada 15mm diameter. That's why lar aku add minah yang jual contact lens dalam FB tuh... (sorry aku takmo link kan pompuan tuh, sebab dia dh tipu aku, watper aku nak pomot dia?)... Sebab dia ada jual lens yang melampau2 besar diameter nyer. Dari 15.00mm ke 16.00mm ke 16.2mm hingga lar ke 17.50mm.

Ok... anda lihat digit 17.50mm di atas? Paling besar yang aku selalu beli pun 14.8mm, itupun, kira ok lar, tapi aku nih suka mata bundar busat lagi memukau, so bila aku nampak 17.50mm, aku pun terkinja2 nak membeli nyer. Haritu (dalam 2 minggu lepas) kazen aku kawin artist, aku pun memang teringin sangat nak pakai lens besar tu ke wedding kazen aku. Masa tuh ada tempoh 10 hari lagi to my kazens wedding. Aku pun order la sebab barang nyer ready stock (order thru inbox FB jer). Walaupun harga nya masa tu RM75, aku tak kisah. Bukan senang nak dapat lens diameter besar cenggitu! So lepas aku hantar order kat inbox dia, aku tunggu punya tunggu punya tunggu reply dia, takde apa2 pun. Hampeh... Aku pun berkata di dalam hati kecil ku, "mungkin dia tak terima order aku kot?"

Sampai ke hari wedding kazen aku, takde reply apa pun from the girl. Aku pun, takde rasa apa2, tak rugi, tak untung, rasa jimat duit bila aku tak membuat sebarang pembelian drpd peniaga online tu.

Tau tau minggu lepas, peniaga itu telah menurunkan harga lens yang aku nak beli tuh ke RM50. Aku bersyukur banyak2 sebab tak beli sebelum tu, kot tak memang rugi giler. Harga RM50 tu termasuk postage. Aku slalu beli barang COD jer, tapi peniaga ni dok kat Sabah sana, macam mana mau ambik bah?

So tanpa berpikir panjang, (lebih kurang lepas 24 jam pikir!), aku pun hantar order sekali lagi ke inbox dia. Dapat reply. Dia bagi account number dia segala bagai lar. Aku pun tanpa berlengah lagi, terus login Maybank2u, buat transfer duit on SUNDAY, 23 October 2010, then she said ISNIN pos!

Kalau tak caya.... ni ha bukti nyer....

*buat bisnes deal ngan aku mmg senang,
ko mintak aku bayar, dengan segera aku bayar,
so make sure u deliver my things on time also!


Alih2, that night, the same day after i paid the lens, dia boleh buat announcement kat status dia. Senang2 dia boleh kata barbie series hanya akan dipos pada hari khamis sebab hari rabu stock baru sampai! WATAFAK!



Aku pun terus hantar kat inbox dia, mintak kalau boleh dia post kan gak hari isnin, walaupun aku dah kelentong macam2, tapi dia tetap berkeras kata kena tunggu sampai stock baru sampai! Itu masalah aku ke? Ko kata benda ready stock, ko hantar lar aku nyer dulu, nak tunggu stock baru sampai buat hapa?

Aku hangin 1 badan, tapi aku still give face to her. Ok, takpe, takpe. Aku boleh sabar. Aku kelentong cakap kat dia, aku expect lens aku sampai before friday sebab ada wedding nak attend.

So... tiba malam jumaat, laki ku balik keje, aku dah tido, dia kejutkan aku, katanya ada packaging for me! Aku dengan mamai nyer, excited receiving my lens!

Bukak2, terus hampa, sebab kat botol tu tulis diameter nyer 16.00mm!
MANA AKU TAK HANGIN!!!!
Tapi pasal aku ngantok sangat, aku letak botol tu ke tepi, sambung tido.

Esok pagi nyer, (Jumaat), aku terus bukak PC, online FB, masuk inbox, hantar mesej kat dia..... cerita selanjutnya, korang baca dolu apa dia reply kt aku ya... lihat kat arrow merah tu!


So, bila dia tulis mcm tu, aku kasik bambu sama dia. Aku cakap kat dia, to me, pattern special edition ke, paling latest ke, its not important to me. SIZE DOES MATTER!!! And then aku terus remove her from my fren list! Senang2 ko boleh kata FORGOT ya? Ko dah nyanyok ke hapa?

Moral nyer di sini especially untuk peniaga2 online nih, PLEASE JANGAN TIPU!

Ok skarang, gua nak tunjukkan product yang aku beli tuh!
Barbie Eye Diamond in Brown
16.00mm


bagi korang yang nak tau muka aku bila bangun tido,
ha, korang tengok lar gambar "before" aku nih...
itu memang muka tak boleh blah punya,
dengan tak mandi, tak gosok gigi,
tetiba laki aku snap gambar aku!!!




JUST A THOUGHT
Still kehairanan kenapa dia tak noticed semasa aku hantar order mesej tu,
aku tulis 17.50mm diameter, dia tak correct me?
that's my order, i expect to get what i order, betul tak?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails