Saturday, January 23, 2010

Lesung Tumbuk

Kisah yang aku nak cerita kali ni, pasal lesung tumbuk.

Sebenarnya sekarang ni, kalau dalam bandar memang susah nk carik lesung tumbuk. Ada jual kat hypermarket, tapi batu nyer macam berderai. Tak boleh ku bayangkan kalau aku tengah tumbuk bawang, tetiba tercampur ngan batu tu skali. Nanti masakan aku akan bagi food poisoning pulak.

Ada blender tapi malas nk kuarkan blender yg besar tu from the top cabinet, nak connect wayar. MALAS LECEH.

Mungkin juga sebab aku ni ‘OLD SKOOL’? To me, aku ingat lagi masa kecik dolu, selalu nyebok nk tumbuk bawang & cili & ikan bilis (sebab mummy ku nyer nasi goreng rumah memang delicious!).

I was lucky that my late aunty Mak Uda ada 3 lesung tumbuk and my mummy took 1 from her house and gave it to me. I hope arwah tak kisah aku amik sebab mummy kata kalau tak amik nanti benda tu dok diam jer kat dapur umah arwah. Hmmm…

I was happy that i have my beloved aunty’s lesung tumbuk. She was one of my favourite aunty. I remember she has a BIG-HUGE-BESAR mole just on top of her upper lips. And everytime i saw her, i’ll ask her to give me ‘taik lalat’. And she will say “Come here! Nah amik taik lalat ni!’ , and she’ll pretend to put it on my cheeks. And this happened EVERYTIME i see her. So imagine lar berapa banyak mole aku ada sampaikan nampak cam freckles daaa….(aku suka kt mole Lisa Stansfield!)

E’eh… terbabas cerita pasal taik lalat pulak…. ok back to lesung tumbuk, aku totally GEMBIRA bila dapat FREE. Hehehe… sebenarnya bukan pasal FREE, tapi pasal memang susah nk mencari dalam kota metropolitan sekarang.

Jadik…. kalau aku masak, memang aku suka menumbuk pakai LESUNG. Puas hati. Boleh exercise tangan skali.

Sampaikan anak aku yang 4 tahun tu pun, suka nyebok bila nampak aku menumbuk. HOW CAN I SAY NO when he said “MAMA, I DO I DO!!” Sigh….








JUST A NOTE
kalau ko dah caci, dah maki aku, jangan harap aku nk wish ko HAPPY BIRTHDAY,
jangan harap aku akan bertegur dengan ko!
marah ni...

DAILY DOSE MUSIC FEED
TIK TOK - Kesha


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails