Sunday, February 1, 2009

sungguh aku tak reti masak...

Yeah right!

Tipu lar kalau aku kata aku tak tau masak (tau tapi tak lar terer!!!)

It's been a month since my maid left us! And since then, i've to cook for the family. 

To be honest, i memang tak terer masak (tak percaya pi tanya mak mertua aku, 2 minggu stayed with them, 1 hari pun aku tak pernah masak... adakah aku akan dipanggil menantu jahat? i was on holiday!!! cewah....)

Tapi aku akan jadi terer, kurang lebih macam chef jamie oliver, kalau aku google recipe online! Hahaha...

And i always google for recipes yg senang dimasak. Bukannya malas tapi kengkadang barang2 yg diperlukan tak ada, so kena lar cari recipe yg ingredients nyer memang sentiasa ada dlm dapur rumah aku ni.

So one of my favourite easy dish that i love to cook (my once a week "must-do-dish") is Daging Nasi Kandar.

Yum... the sound of it gerenti akan membuatkan anda terliuq (bak kata org penang!).

Since i have Penang blood runs in me (mummy org penang), i guess that's why i love this lauk. Amazingly, my hubby yg tak makan pedas pun suka jugak... BAPAK SUKAAAA.

This recipe was given to me by my co-singer, Seri (nope, i didn't google this recipe).  She cooked the dish last year when we went to her house for her daughter's birthday. First time Pogi and I tried, we loved it. So Lita (my ex-maid), asked for the recipe.

So here are the recipes (terpaksa abadikan recipe ni dlm my blog sebab byk kali dah aku kena selongkar peti besi resepi ku!)


DAGING NASIK KANDAQ


Bahan-bahannya / Ingredients

600gm daging lembu (dipotong 2 inci)
300gm bawang besar (dipotong bulat)
2 sudu besar serbuk cili
4 sudu besar serbuk ketumbar
4 batang serai
2 or 3 asam keping
1 cawan minyak
2 mangkuk air
sedikit daun kari
sedikit kicap manis (sikit jer)
1 sudu kecil serbuk jintan manis
1 sudu kecil serbuk jintan putih

bahan2 berikut untuk diblend or ditumbuk (tp i masak masuk jer macam tu, takde blend-blend!)
1 inci kulit kayu manis
3 kuntum buah pelaga
3 kuntum bunga cengkih

CARA MEMASAK

campur sumer bahan diatas (of course you start with the oil first!), yes Asu, you have to start with the oil first. Percaya lar cakap aku. Cuba ko masak, ko masuk minyak tu last sekali... Hampeh jadinya nnti.

dah campur sumer bahan-bahan, masak hingga pekat dan naik minyak dan mendidih.

Very easy.

Jangan ragu-ragu.  Just campurkan sumer bahan2 dalam kuali anda. 

Sedap... sebijik cam rasa lauk kedai mamak nasik kandaq (kalau hang tengok gambaq memang nampak tak sedap.... tapi yummylicious!)

Owh... and dalam gambaq tu nampak cam isi ayam kan? Which is YES.... I mixed sikit isi ayam sebab daging tak cukup banyak hahahah... and i masak lauk ni selalu takde serai dan daun kari. Selalu lupa nk beli :)

Bila dh masak walaupun tak cukup ingredients, sedap gak.
And i pun slalu masak ikut sukati byk mana daging nk taruk. Kalau ramai nk makan, lebih kan daging. Kalau dah lebih daging, bahan2 yg lain tu pun taruk lar lebih sikit!!! 

Since i started cooking, i slalu experiment. Kalau tak cuba, kita tak tau.

So try it!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails